Restauraties
Van oud naar nieuw, of van complete restauratie tot iets speciaals. In dit deel vind je uitgebreide verslagen van leden die hun motor verbouwd hebben, of een totale restauratie uitgevoerd hebben. Vaak met veel foto’s, zodat het niet alleen bij lezen blijft.——————————————–
Het eerste contact
In de aanhanger, goed vastgesjord
Thuis aangekomen
Ik wist dat er een hoop niet goed was aan de motor, er zat een verkeerde achtervelg op, voorwiel schijfrem en voorvork in. Ook de tank, het zadel en de oliekoeler waren allemaal fout. Kortom: het was bijna onmogelijk om hier het 1969 model in terug te vinden.
- Het frame wordt gestraald en gepoedercoat
- Er worden conische balhoofdlagers gemonteerd
- Er worden bronzen bussen als lagering de achterbrug gemonteerd
- Het hele blok gaat uit elkaar; het wordt voorzien van een nieuwe zuigerset, nieuwe cilinders nieuwe keerringen en lagers (waar nodig) en de gebruikelijke zaken als
- Nieuwe pakkingen etc.
- Ook worden de kleppen opnieuw ingeslepen en voorzien van nieuwe seals.
- Als laatste worden de nokkenasketting en de distributieketting vervangen.
Begin van de restauratie
Alle onderdelen van de motor voorbereid voor de poedercoat
Het motorblok
Om te beginnen heb ik het hele bovenblok uit elkaar gehaald. Uiteindelijk zal ook het onderblok volgen.
Dingen die er gaan gebeuren zijn (naast pakkingen en keerringen)
- primaire en nokkenasketting vervangen; de cilinders licht op laten honen (flexhonen) zodat ze weer perfect inlopen op de nieuwe zuigers en veren
- eventueel de nokkenas vervangen (als ie niet meer te redden is)
- bigend- en krukaslagerschalen vervangen
- en alles dat ik onderweg nog tegenkom, natuurlijk....
Allereerst het kleppendeksel d'r af. (Een hele klus met de slagschroevendraaier).
De loopvlakken van de nokkenas en de tuimelaars zien er prima uit.
Vervolgens de cilinderkop er af
Cilinderblok demonteren
Carter splitsen en versnellingsbak en krukas uitgebouwd.
Herbouw van het motorblok
Hieronder een klein beeld verslag van de opbouw van het blok.
de Kroon op de restauratie: " Nieuwe uitlaten"
Het eindresultaat
[jacc/]
CB750CAFE:: CB750CAFE Marcel Klein is bezig met een CB750. Hij is al aardig opgeschoten en heeft inmiddels het volgende al aan de motor gedaan: - Achterrem vervangen door een dubbelzuiger en passend gemaakt - ook de remstang is vervangen door een gepolijst alu exemplaar; - Blok netjes gespoten, alle pakkingen gedaan plus revisie vanaf het carter; - Onderdelen geel en blauw laten verzinken; - Frame laten stralen en spuiten (GL paints); - Velgen laten poedercoaten en voorzien van RVS spaken; - Bedrading door het m-stuur; - Een draadoog waar de koppelingskabel doorloopt, zodat de isolatie niet stuksmelt tegen de uitlaatbochten. Kortom: er moet nog veel gebeuren, maar het wordt zeker mooi! wordt vervolgt