Restauraties

Van oud naar nieuw, of van complete restauratie tot iets speciaals. In dit deel vind je uitgebreide verslagen van leden die hun motor verbouwd hebben, of een totale restauratie uitgevoerd hebben. Vaak met veel foto’s, zodat het niet alleen bij lezen blijft.

——————————————–

Een beeldverslag van de restauratie van de CB750K2 van en door Ruud Barends.  
"VLOTTE RESTAURATIE HONDA CB750 1969" Het kopen en ophalen van de "Rat bike" Ik was me al enkele maanden voorzichtig aan het orienteren naar een type motor welke mij persoonlijk aansprak. Na enige tijd zag ik op internet een foto van een Honda CB 750 uit 1969. Het model, de historie en de prestaties spraken mij wel aan. Het liefste wilde ik een zo origineel mogelijke motor met originele papieren. Echter, na enkele maanden zoeken nog steeds geen resultaat. Ik kwam erachter dat dit specifieke model niet voor het oprapen lag. Toen had ik geluk: op Marktplaats werd een Rat bike aangeboden, een Honda CB750 uit 1969 met veel originele onderdelen. Ik was zoekende, maar de motor zag er zo slecht uit dat ik enkele dagen getwijfeld heb om hier een bod op uit te brengen, de vraagprijs was namelijk 1000 euro. Ik ben tenslotte toch in contact getreden met de verkoper en deze verzekerde me dat alhoewel de motor er zeer slecht uit zag, hij motorisch goed was. Dus geen olielekkages, olieverbruik en rare geluiden etc. Uiteindelijk tot een prijs gekomen en voordat ik het wist sprong ik in het diepe.

Het eerste contact

In de aanhanger, goed vastgesjord

Thuis aangekomen

Ik wist dat er een hoop niet goed was aan de motor, er zat een verkeerde achtervelg op, voorwiel schijfrem en voorvork in. Ook de tank, het zadel en de oliekoeler waren allemaal fout. Kortom: het was bijna onmogelijk om hier het 1969 model in terug te vinden.

 

  Demontage De demontage ging erg gemakkelijk. In de eerste week had ik alles al uitelkaar. Het plan was om het motorblok enkel schoon te maken, ik had het blok namelijk voor demontage horen lopen en durfde daarom deze gok wel aan.       Vervolgens alle onderdelen stuk voor stuk opgeknapt. Bijna alle onderdelen tegelijk besteld en twee weken later kon ik deze ophalen. Er was aan de motor wel het een en ander gedaan. Zo zaten er gaten in het frame die zijn dichtgelast en waren er wat koelribben afgebroken, die nu weer zijn gerepareerd. Ook is het motorblok verder aangepakt, schoongemaakt en gepolijst. Frame, kleine onderdelen en naven en velgen aangepakt. Ook zijn de voorrem en de voorvork aangepakt. Dit was wel nodig! De boutjes zijn tevens vervangen door RVS exemplaren. Wel heb ik de tekens erafgeslepen.     En na al het zwoegen en zweten op 20 juni de olie erin en rijden maar!       Nawoord: Ik had nog nooit een oude verwaarloosde motor opgeknapt en vond dit project erg leuk, mede omdat het vrij soepel verliep. Naar mijn mening kan iedereen met wat technisch inzicht, wat doorzettingsvermogen, wat geld en een schuurtje de klus klaren. De echte kenner ziet direct dat de motor niet 100% origineel is, maar voor mij is hij mooi genoeg geworden. Mijn intentie is altijd geweest om een nette en vrij originele motorfiets te maken, maar er zijn natuurlijk grenzen. Ik had overigens ook erg veel geluk met het motorblok zelf. De vorige eigenaar had geen kilometerteller op de motor, dus het totale aantal kilometers die de motor gereden had was een gok. Het motorblok is tijdens de opknapbeurt alleen maar schoongemaakt en na enkele testritten kan ik nu concluderen dat deze daadwerkelijk zich in goede staat bevond tijdens de aankoop. Geen rook uit de uitlaten, geen lekkages, starten lopen, geen rare bijgeluiden; het lijkt erop dat ik hier nog lang plezier van kan hebben (1500 km per jaar). Tips bij restauratie: - Spaar van te voren je budget bijelkaar, dan kan je zorgeloos je onderdelen aanschaffen tijdens de restauratie; - Bepaalde onderdelen zijn lastig te verkrijgen, maar als je dagelijks actief zoekt op het internet (bijv. Ebay Amerika en Duitsland), moet je een heel eind kunnen komen; - Inventariseer in een tijdig stadium welke onderdelen je allemaal nodig hebt, want op sommige onderdelen zit een lange(re) levertijd; - Omdat de electrische bekabeling slecht was is de enige juiste oplossing een nieuwe kabelboom aan te schaffen, je sluit hierdoor veel zoeken uit.   Groetjes Remi de Bruijn  
CB500K2 Door Jochem Luijten Op het eerste gezicht (en zoals je op de foto's kunt zien) ziet de 500 er helemaal zo slecht niet uit, maar schijn bedriegt. Het frame schreeuwt om een laagje poedercoat en het blok rookt, rammelt en verbruikt veel olie. Wbt uiterlijk zal er dus niet zo heel veel veranderen, maar innerlijk deste meer. De volgende zaken gaan gedaan worden:
  • Het frame wordt gestraald en gepoedercoat
  • Er worden conische balhoofdlagers gemonteerd
  • Er worden bronzen bussen als lagering de achterbrug gemonteerd
  • Het hele blok gaat uit elkaar; het wordt voorzien van een nieuwe zuigerset, nieuwe cilinders nieuwe keerringen en lagers (waar nodig) en de gebruikelijke zaken als
  • Nieuwe pakkingen etc.
  • Ook worden de kleppen opnieuw ingeslepen en voorzien van nieuwe seals.
  • Als laatste worden de nokkenasketting en de distributieketting vervangen.

Begin van de restauratie

Alle onderdelen van de motor voorbereid voor de poedercoat

Het motorblok

Om te beginnen heb ik het hele bovenblok uit elkaar gehaald. Uiteindelijk zal ook het onderblok volgen.

Dingen die er gaan gebeuren zijn (naast pakkingen en keerringen)

  • primaire en nokkenasketting vervangen; de cilinders licht op laten honen (flexhonen) zodat ze weer perfect inlopen op de nieuwe zuigers en veren
  • eventueel de nokkenas vervangen (als ie niet meer te redden is)
  • bigend- en krukaslagerschalen vervangen
  • en alles dat ik onderweg nog tegenkom, natuurlijk....
 

Allereerst het kleppendeksel d'r af. (Een hele klus met de slagschroevendraaier).

De loopvlakken van de nokkenas en de tuimelaars zien er prima uit.

 

Vervolgens de cilinderkop er af

Cilinderblok demonteren

 

Carter splitsen en versnellingsbak en krukas uitgebouwd.

 

 

Herbouw van het motorblok

Hieronder een klein beeld verslag van de opbouw van het blok.

 

  Herbouw van het frame

 

de Kroon op de restauratie: " Nieuwe uitlaten"

 

Het eindresultaat

 

 

[jacc/]

CB750CAFE:: CB750CAFE Marcel Klein is bezig met een CB750. Hij is al aardig opgeschoten en heeft inmiddels het volgende al aan de motor gedaan: - Achterrem vervangen door een dubbelzuiger en passend gemaakt - ook de remstang is vervangen door een gepolijst alu exemplaar; - Blok netjes gespoten, alle pakkingen gedaan plus revisie vanaf het carter; - Onderdelen geel en blauw laten verzinken; - Frame laten stralen en spuiten (GL paints); - Velgen laten poedercoaten en voorzien van RVS spaken; - Bedrading door het m-stuur; - Een draadoog waar de koppelingskabel doorloopt, zodat de isolatie niet stuksmelt tegen de uitlaatbochten. Kortom: er moet nog veel gebeuren, maar het wordt zeker mooi! wordt vervolgt
Posted on by admin

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht