De CB four sohc

Artikelen over de Honda CB four sohc

De Honda CB four serie bestaat uit een modellen reeks van 350 t/m 750cc die zich kenmerkt door het motorblok dat vrijwel identiek is opgebouwd en als belangrijkste kenmerk heeft dat het een enkele bovenliggende nokkenas heeft: sohc single overhead cam.

——————————————–

CB 350

De Honda CB Four zou in eerste instantie als een 250 en 350 cc versie uitkomen. Uiteindelijk heeft alleen de CB 350 Four het levenslicht gezien. Het was in de jaren 70 nog niet mogelijk om een 250cc viercilinder te maken.

De CB 350 four is het kleine broertje van de CB 750. Deze motor is zowel op de Amerikaanse, als op de Europese markt verschenen. In die tijd was het de kleinste viercilinder motor. Luxueus afgewerkt met 4 chromen uitlaten.

Helaas is de CB 350 Four nooit echt doorgebroken, waarschijnlijk door een gebrek aan vermogen.

 

CB350F0  1972-1973Framenummer: CB350F-100000-2000001

Motornummer: CB350E-100000-2000000

CB350F1 1974

Framenummer: CB350F-2000001-

Motornummer: CB350E-2000001-

Motor:
Type:                                 Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders:                            In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag:                        47 x 50,0 mm
Inhoud:                              347 cc
Compressieverhouding:       9,3:1
Cilindercompressie:            11,7 bar
Vermogen:                         32 Pk (23,8 Kw) bij 9500 Rpm
Versnellingen:                    5
Koppeling:                         meervoudig natte platen koppeling

Inhoud carter:                    3,5 liter

Inhoud benzinetank:           12 liter
Inhoud reservetank:           2 liter
Gewicht:                           170 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork:          125 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat:   0,05 mm
Uitlaat: 0,05 mm

Ontsteking:
Bougies:                                   DR8ES-L
Contactpuntopening:             0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies:   0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 20mm carburateurs
Vlotterhoogte: 21 mm
Luchtschroef:  0,75 slag uitgedraaid

Banden:
Voor:    3.00 x 18 inch  (1,8 bar)
Achter: 3.50 x  18 inch (1,9 bar)

Remmen:
Voor:    Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Geleverde kleuren:
CB 350 F0 (1972-1973): Flake Matador Red, Candy Bacchus Olive

CB 350 F1 (1974):          Glory Blue Black Metallic

 

CB 400

Na de gedeeltelijke mislukking van de CB 350 Four, besloot Honda om het over een andere boeg te gooien.
Op de motorbeurs in Keulen in 1974 werd daarom de CB 400 Four gepresenteerd. Met zijn café-racer look een totaal andere verschijning dan de CB 350. Ook kreeg de CB 400 Four 6 versnelling en was het blok opgeboord naar 408 cc. Een bijzonderheid voor de Cb 400 Four is de uitwendige schakelset met kogelscharnieren voor het overbrengen van de beweging van het schakelpedaal naar de schakelas. Hierdoor is een betere zitpositie voor de rijder verkregen.

 

CB400F 1975-1976

Framenummer: CB400F-1003869-10756639

Motornummer: CB400E-1000001-1069241

CB400F2 1977

Framenummer: CB400F-1075640-

Motornummer: CB400E-1069242-

Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 51 x 50,0 mm
Inhoud: 408 cc
Compressieverhouding: 9,4:1
Cilindercompressie:
Vermogen: 37 Pk (27,6 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 6
Koppeling: meervoudig natte platen koppeling

Inhoud carter: 3,5 liter
Inhoud benzinetank: 14 liter
Inhoud reservetank: 3 liter
Gewicht: kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 145 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,05 mm

Ontsteking:
Bougies: D-8ESL
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,7-0,8 mm

Carburateurs:
4 Keihin 20mm carburateurs
Vlotterhoogte: 21 mm
Luchtschroef: 0,75 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.00 x 18 inch (1,8 bar)
Achter: 3.50 x 18 inch (1,9 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Geleverde kleuren:
CB 400 F: Light Ruby Red, Burnish Blue, Parakeet Yellow
CB 400 F2: Candy Anatares Red, Parakeet Yellow

CB 500

In 1969 maakte Honda een grote indruk met de CB 750 Four. Aangemoedigd door dit succes, besloot men om een reeks van 4 cilinders uit te brengen.

In mei 1971 werd dan ook de CB 500 Four geïntroduceerd.

CB500K0 1971

Framenummer: CB500 100001-200000

Motornummer: CB500E 1000001-2000000

CB500K1 1972

framenummer: CB500 200001-210000

Motornummer: CB500E 2000000-2100000

CB500K2 1973

Framenummer: CB500 210001-

Motornummer: CB500E 21000001-

 

Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 56 x 50,6 mm
Inhoud: 498.5 cc
Compressieverhouding: 9:1
Compressie: 10,3-11,7 bar
Vermogen: 50 Pk (37,3 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling
Inhoud carter: 3 liter
Inhoud benzinetank: 14 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 183 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 160 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR 7 ES
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 22mm carburateurs
Vlotterhoogte: 21 mm
Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.15 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.50 x 18 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Geleverde kleuren:
CB 500 Four K0: Candy Garnet Brown, Candy Starlight Gold, Candy Jade Green

CB 500 Four K1: Candy Jade Green, Candy Gold, Candy Garnet Brown

CB 500 Four K2: Candy Garnett Brown, Excel Black, Candy Sapphire Blue

Onderlinge verschillen in de CB500 modellen
(met dank aan de Italiaanse site www.honda4fun.com )

 

CB 550

Drie jaar na de introductie van de CB 500 Four, verscheen in 1975 de CB 550 Four. Deze motor kreeg de toevoeging ‘supersport’ mee. Het blok is een opgeboorde versie van het CB 500 blok. Verder werd deze motor voorzien een een 4-in-1 uitlaatsysteem.

Waarschijnlijk is een achterliggende reden van het verschijnen van deze motor nogal simpel. Suzuki bracht de GT 550 uit. Honda wilde geen klanten verliezen over een verschil van 50 cc.

De extra 50cc in het blok leverde wel een vermogenswinst op, die vooral in het middengebied te merken was.

In 1976 kwam ook de CB 550 Four K3 op de Europese markt. Deze motor kreeg weer het karakteristieke 4-in-4 uitlaatsysteem mee. Op de Amerikaanse markt was al een CB 550 Four K-versie. Deze had dezelfde tankstriping en uitlaten als de CB 500 Four. Deze motor is al in 1974 verschenen.

 

Model: Bouwjaar: Framenummer: Motornummer:
CB 550 Four K0 1974 CB550-1000001 CB550E-1000001
CB 550 Four K1 1975 CB550-1200005 CB550E-1029182
CB 550 F SS Four F0 1976 CB550F-1000002 CB550E-1100004
CB 550 K SS Four F1 1976 CB550F-2000003 CB550E-1109887
CB 550 Four K2 1976 CB550-1230001 CB550E-1067334
CB 550 K SS Four F2 1977 CB550F-2100001 CB550E-1135380
CB 550 F Four K3 1977 CB550-2000007 CB550E-1067334
CB 550 K Four K4 1978 CB550-2100001 CB550E-2100001

Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 58,5 x 50,6 mm
Inhoud: 544 cc
Compressieverhouding: 9:1
Compressie:
Vermogen: 50 Pk (37,3 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling

 

 

CB 550 Four F SupersportInhoud benzinetank: 17 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 206 kilo 

 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 170 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR 7 ES
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 22mm carburateurs
Vlotterhoogte: 22 mm
Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.75 x 18 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen


CB 550 Four K3Inhoud benzinetank: 16 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 212 kilo 

 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 155 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR 7 ES
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 22mm carburateurs
Vlotterhoogte: 14,5 mm
Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.75 x 18 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen


 

 

CB 550
1974
CB 550
1975
CB550F1
1975
CB550K2
1976
CB550K3
1977
CB550F2
1977
Flake Sunrise

Orange

Candy Jade
Green
Candy Saphire
Blue
Candy Garnet
Brown
Excel Black Candy Presto
Red
Boss Marroon
Metallic
Flake Sunrise
Orange
Flake Sunrise
Orange
Candy Universal
Blue
Freedom Green
Metallic

 

CB 650

Eind jaren ’70 werd de 650 cc klasse populair in motorfiets-land. Hierdoor onstond voor Honda de noodzaak om een geschikt all-round model voor deze klasse te maken. En zo werd de CB 650 Four, gemaakt op basis van de CB 550 Four, in 1979 gepresenteerd.

Het eerste type, de CB 650 Z, heeft een traditionele vormgeving, spaakwielen en een 4 in 2 uitlaatsysteem.

Daarna kwamen er twee nieuwe versies. Dit zijn de CB 650 A en de CB 650 CA. Deze motoren hebben hetzelfde motorblok, maar het verschil zit voornamelijk in de vormgeving. De CB 650 A heeft een traditionele vormgeving met een 4-in-2 uitlaatsysteem.

De CB 650 CA is een chopper-versie van het CB 650 model. Deze motor heeft Comstar wielen, een 16 inch achterwiel, een verlengde voorvork en een 4-in-4 uitlaatsysteem

Model:

Bouwjaar: Framenummer: Motornummer:
CB 650 79 RC03-2002472 RC03E-2002518
CB 650 80 RC05-2100002 RC03E-2100009
CB 650 C 80 RC05-2100008 RC03E-2100011
CB 650 81 JH2RC0507BM200013 RC03E-2200004
CB 650 C 81 JH2RC0518BM100009 RC03E-2200004
CB 650 82 JH2RC0509CM300003 RC03E-2300001
CB 650 SC 82 JH2RC0808CM000013 RC08E-2000018

Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 59,8 x 55,8 mm
Inhoud: 627 cc
Compressieverhouding: 9,0 : 1
Compressie: 12 bar
Vermogen: 63 pk (48Kw) bij 9000 rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling
Inhoud carter: 3 liter (3,5 liter met filter verversen)

CB 650 Z
Inhoud benzinetank: 18 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 198 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 170 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.75 x 18 inch (2,0 bar)

Remmen:
Voor: Dubbele schijf
Achter: Remschoenen

Velgen:
Comstar

CB 650 A
Inhoud benzinetank: 13,5 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 199 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 175 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 2,2 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.50 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 4,50 x 17 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Velgen:
Gespaakt

CB 650 CA
Inhoud benzinetank: 13,5 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 201 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 209 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 2,2 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.50 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 130/90 x 16 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Velgen:
Comstar met omgekeerde
spaakbladen

Geleverde kleuren:
CB 650 : Candy Muse Red (1979)
Black (1979)
Candy Bourgogne Red (1980 + 1981)
Cosmo Black Metallic (1981)
CB 650 C: Candy Muse Red (1980 + 1981)
Candy Universal Blue (1981)

CB 750

Wat moet je in het kort beschrijven wat een CB 750 Four is? Boeken vol zijn er geschreven over dit ene type Honda. Talloze websites van liefhebbers van deze motor staan er op het internet.

Niet voor niets is de CB 750 Four verkozen tot de motor van de vorige eeuw.

 

Model: Bouwjaar: Framenummer: Motornummer:
CB 750 1969 CB750-1000001 CB750E-1000001
CB 750 K0 1969 CB750-1007415~
CB750-1044649
CB750E-1007415~
CB750E1045147
CB 750 K1 1970 CB750-1044650 CB750E-1044806
CB 750 K2 1971 CB750-2000001 CB750E-2000001
CB 750 K3 1973 CB750-2200001 CB750E-2200001
CB 750 K4 1974 CB750-2300001 CB750E-2300001
CB 750 K5 1975 CB750-2500001 CB750E-2372115
CB 750 K6 1976 CB750-2540001 CB750E-2428762
CB 750 K7
CB 750 K8
1977
1978
CB750-2700009
CB750-2800001
CB750E-2700001
CB750E-3000001

 

CB 750 F0 1975 CB750E-1000002 CB750FE-2500004
CB 750 F1 1976 CB750F-2000001 CB750FE-2515094
CB 750 F2 1977 CB750F-2100011 CB750FE-2600004
CB 750 F3 1978 CB750E-2200001 CB750FE-3100001
CB 750 A 1976 CB750A-7000001 CB750AE-7000001
CB 750 A 1977 CB750A-7100001 CB750AE-7100001
CB 750 A 1978 CB750A-7200001 CB750AE-7200001

 

CB 750 K0 CB 750 K1-K6 CB 750 K7 en K8
Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 9,0 : 1
Compressie: 10-12 bar
Vermogen: 67 pk (Kw)
bij 7000 rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige
natte platen
Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter
Inhoud reservetank: 5 liter
Gewicht: 218 kilo 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 230 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D-8ES
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 28mm carburateurs
Vlotterhoogte: mm
Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19inch (1,9 bar)
Achter:4.00 x 18 inch (1,9 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

Bijzonderheden:
tot motornummer 1007415
is het blok in zand gegoten
(sandcast).

 

 

 

 

 

Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 9,0 : 1
Compressie: 10-12 bar
Vermogen: xxpk (xxKw)
bij xxxx rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige
natte platen
Inhoud carter: 3,5 liter 

Inhoud benzinetank: 17 liter
Inhoud reservetank: 5 liter
Gewicht: 218 kilo

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 160 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 28mm carburateurs
Vlotterhoogte: 26 mm
Luchtschroef: 1 3/8 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19inch (1,9 bar)
Achter:4.00 x 18 inch (1,9 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

 

 

 

 

 

 

 

 

Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 9,2 : 1
Compressie: 10-12 bar
Vermogen: xx pk (xxKw)
bij xxxx rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige
natte platen
Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 19 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 231kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 150 cc 

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 28mm carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm (K8:14,5)
Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.50 x 19inch (2,0 bar)
Achter:4.50 x 17 inch (2,3 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CB 750 F1 CB 750 F2 CB 750 Automatic
Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 9,2 : 1
Compressie: 12 bar
Vermogen: xx pk (Kw)
bij 7000 rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige
natte platen
Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter
Inhoud reservetank: 5 liter
Gewicht: 227 kilo 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 150 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 28mm carburateurs
Vlotterhoogte: 26 mm
Luchtschroef: 1 +/- 3/8 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19inch (2,25 bar)
Achter:4.00 x 18 inch (2,8 bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Enkele schijf

.

 

 

 

 

Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 9,0 : 1
Compressie: 10-12 bar
Vermogen: XX pk (Kw)
bij 7000 rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige
natte platen
Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter
Inhoud reservetank: 4,5 liter
Gewicht: 232 kilo 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 150 cc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin 28mm carburateurs
Vlotterhoogte: 14,5 mm
Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.25 x 19inch (2,0 bar)
Achter:4.00 x 18 inch (2,8 bar)

Remmen:
Voor: dubbele schijf
Achter: Enkele schijf

 

 

 

 

 

 

Motor:
Boring slag: 61 x 63 mm
Inhoud: 736 cc
Compressie
verhouding: 8,6 : 1
Compressie: xx bar
rmogen: xx pk (Kw)
bij xxx rpm
Versnellingen: 2 (automaat)
Koppeling: geen

Inhoud carter: x,x liter

Inhoud benzinetank: 19,5 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 245 kilo

 

Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: xxc

Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm

Ontsteking:
Bougies: NGK D-8ES
Elektrodenafstand
bougies: 0,6 – 0,7 mm

Carburateurs:
4 Keihin xx mm carburateurs
Vlotterhoogte: x mm
luchtschroef: x slag uitgedraaid

Banden:
Voor: 3.5 x 19inch (x,x bar)
Achter:4.5 x 17 inch (x,x bar)

Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen

 

 

 

 

Specials
afkomst van de motor en jaartallenlijst

Verschillen in modellen

Ook binnen bijvoorbeeld de CB750K7 bestonden verschillende modellen, afhankelijk van het land waar ze geleverd werden. Als je een onderdeel zoekt in een onderdelenlijst, zoek dan altijd naar de ED code voor je motor, als hij oorspronkelijk uit Nederland komt. ED staat voor European Direct (sales) of European Distribution.

Een samenvatting van alle codes:

ACMDK

DM

E

ED

F

G

U

AmericaCanadaGeneral Export (KM/u)

General Export (KM/u)

England

European Direct

France

Germany

Australia

Geleverde modellen door de jaren heen

750** 650 550** 500** 400 350F
/niks K1 K2 K6 K7 F1 F2 F3** K3 F1 F2 K1 K2 F F1 F2
1969 *
1970 *
1971 *
1972 * * *
1973 * * *
1974 * * *
1975 * * * * * * *
1976 * * * * * *
1977 * * * * * *
1978 * * *
1979 * *
1980 *
1981 *
1982 *
1983 *

** De volgende modellen zijn niet in Nederland geleverd, alleen via incidentele grijze import Nederland binnen gekomen

750K3, K4, K5, F3 en K8

550 K0, K1, K2

500 K0

Het CB750 prototype

Het CB750 prototype

Dit is het CB750 prototype verhaal zoals het geschreven is in een Japans motorfiets tijdschrift met foto’s van de motor en de eigenaar Robert Brooks uit Californie USA. Latere informatie suggereert dat dit een modernere replica van het prototype is zoals dat in 1968 langs de dealers van de West kust van Amerika ging. Of dit nu waar is of niet, het verhaal is interessant genoeg om te laten zien. Foto’s en artikel komen van SOHC/4 en zijn door de CBFourclub.nl vertaald

” A CB750 is reborn”

  1. Het opmerkelijkste verschil ten op zichtte van de latere K0 modellen is de CB450K1 tank waarvan het snel open scharnier later ook op de productie tank terecht kwam. Het kleuren schema ligt dicht bij het later bekend geworden Candy Blue Green. De uitlaten zijn de latere HM300 echter de #4 heeft nog niet de bekende deuk bedoelt als uitsparing voor het rempedaal. Het geheel oogt als een mix tussen het eertse exportmodel (sandcast K0) en het officiële 1968 prototype.
  2. De knipperlicht unit is prachtig gepolijst aluminium zonder de letters “ TURN”. Bij de latere K0 was hij gespoten.
  3. De snelheidsmeter geeft een stoere maximale 150Mph weer.
  4. De remleiding is van staal en komt rechtstreeks uit de rempomp, bij de latere K0 is dit een constructie via een banjo bout. De vorm van de “ Kill Switch” ook een beetje anders dan die van de latere K0 en er staat ook geen “ On” in het midden.
  5. De remklauw heeft nog geen horizontale koelvinnen. Ook is de achterkant niet uitgehold om gewicht te besparen, dit is op een ander prototype in 1968 wel gezien.
  6. Ook is er een stuurdemper gemonteerd onder de hoofd framebuis en zoals te zien is op de vele foto’s van het prototype ging het om een staaf demper. Uiteraard zit er een gat in de voorvork en een montage steun op het frame voor toekomstige installatie van de demper.
  7. Het zadel is al het vermaarde “eende kontje” zoals het later ook op de K0 zat.

 

Robert Brooks heft een motorzaak in Los Angeles en is een echte liefhebber. De vroege Japanse Multi cilinders zoals de CB en de Z in zijn showroom zijn het bewijs van deze passie.

Hij vond bij toeval een vreemd uitziende CB750Four op een sloperij. De motor was in een slechte conditie en in een uitvoering die hij niet kende.

Maar toch herkende hij hem van een Japans motor tijdschrift waar een prototype uit 1968 in beschreven stond met de CB450K1 tank.

Toen dit muntje viel was het toch even “Holy sh**…….”

De eigenaar liet niet blijken of hij wel of niet van de geschiedenis van deze motor wist. Enkele bezoeken later kon hij eindelijk het prototype aanschaffen.

Volgens Brooks is de motor gerestaureerd met 99% originele Honda onderdelen en uiteraard gebruikte hij de onder CB liefhebbers bekende bouten met de 8 op de kop ingeslagen. Ook kleurenschema en andere details zijn in de originele staat hersteld. Het bijzondere aan deze motor is dat hij opgebouwd is met speciale onderdelen voor het prototype en met onderdelen van de latere K0.

Honda News 28 Juli 1969 schrijft dat Honda begon met de export naar Amerika in april 1969. Andere bronnen zeggen dat het juli 1969 was dat alle Honda dealers in de US gereed waren voor de verkoop van de CB750.

Het prototype was geregistreerd in juni 1969 terwijl de K0 al in het voorjaar 1969 voor de Japanse pers ten toon gesteld was wat dus betekend dat het model al af was.

Brooks verondersteld dat zijn motor was gebruikt voor “ pre sales” promotie doeleinden bij de dealers, dit baseert hij op eigen onderzoek, de waarheid zal altijd onbekend blijven.

Omdat dit een belangrijke markt was voor Honda werd het prototype, toen Honda begon met de ontwikkeling van de CB750, ook getest in Amerika.

Codenaam HM300 de zogenaamde K0 was binnen een jaar ontwikkeld, gedurende dit proces zijn mogelijk diverse prototypes ontstaan en ook weer verdwenen

Wie heeft de motor geregistreerd (op naam gezet)?

Datum is 16-juni 1969, naam American Honda

was het Honda?

was het een dealer?

De motor heeft in ieder geval een rustig leven gehad in de staat Californië.

Robert Brooks is de derde persoon van rechts op onderstaande foto met de mensen van het tijdschrift die het oorspronkelijke artikel gemaakt hebben. De motor was naar Japan overgebracht tijdens de zoektocht van de eigenaar naar informatie.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

captcha

Uw bericht