De CB four sohc
Artikelen over de Honda CB four sohc
De Honda CB four serie bestaat uit een modellen reeks van 350 t/m 750cc die zich kenmerkt door het motorblok dat vrijwel identiek is opgebouwd en als belangrijkste kenmerk heeft dat het een enkele bovenliggende nokkenas heeft: sohc single overhead cam.
De Honda CB Four zou in eerste instantie als een 250 en 350 cc versie uitkomen. Uiteindelijk heeft alleen de CB 350 Four het levenslicht gezien. Het was in de jaren 70 nog niet mogelijk om een 250cc viercilinder te maken.
De CB 350 four is het kleine broertje van de CB 750. Deze motor is zowel op de Amerikaanse, als op de Europese markt verschenen. In die tijd was het de kleinste viercilinder motor. Luxueus afgewerkt met 4 chromen uitlaten.
Helaas is de CB 350 Four nooit echt doorgebroken, waarschijnlijk door een gebrek aan vermogen.
CB350F0 1972-1973
Framenummer: CB350F-100000-2000001
Motornummer: CB350E-100000-2000000
CB350F1 1974
Framenummer: CB350F-2000001-
Motornummer: CB350E-2000001-
Motor: Type:Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd Boring slag: 47 x 50,0 mm Inhoud: 347 cc Compressieverhouding: 11,7 bar Vermogen: 32 Pk (23,8 Kw) bij 9500 Rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudig natte platen koppeling
Inhoud carter: 3,5 liter
Inhoud benzinetank: 12 liter Inhoud reservetank: 2 liter Gewicht: 170 kilo
Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 125 cc
Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,05 mm
Ontsteking: Bougies DR8ES-L Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm
Carburateurs: 4 Keihin 20mm carburateurs Vlotterhoogte: 21 mm Luchtschroef: 0,75 slag uitgedraaid
Banden: Voor: 3.00 x 18 inch (1,8 bar) Achter: 3.50 x 18 inch (1,9 bar)
Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen
Geleverde kleuren: CB 350 F0 (1972-1973): Flake Matador Red, Candy Bacchus Olive
CB 350 F1 (1974): Glory Blue Black Metallic
Na de gedeeltelijke mislukking van de CB 350 Four, besloot Honda om het over een andere boeg te gooien.
Op de motorbeurs in Keulen in 1974 werd daarom de CB 400 Four gepresenteerd. Met zijn café-racer look een totaal andere verschijning dan de CB 350. Ook kreeg de CB 400 Four 6 versnelling en was het blok opgeboord naar 408 cc. Een bijzonderheid voor de Cb 400 Four is de uitwendige schakelset met kogelscharnieren voor het overbrengen van de beweging van het schakelpedaal naar de schakelas. Hierdoor is een betere zitpositie voor de rijder verkregen.
CB400F 1975-1976
Framenummer: CB400F-1003869-10756639
Motornummer: CB400E-1000001-1069241
CB400F2 1977
Framenummer: CB400F-1075640-
Motornummer: CB400E-1069242-
Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 51 x 50,0 mm
Inhoud: 408 cc
Compressieverhouding: 9,4:1
Cilindercompressie:
Vermogen: 37 Pk (27,6 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 6
Koppeling: meervoudig natte platen koppeling
Inhoud carter: 3,5 liter
Inhoud benzinetank: 14 liter
Inhoud reservetank: 3 liter
Gewicht: kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 145 cc
Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,05 mm
Ontsteking:
Bougies: D-8ESL
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,7-0,8 mm
Carburateurs:
4 Keihin 20mm carburateurs
Vlotterhoogte: 21 mm
Luchtschroef: 0,75 slag uitgedraaid
Banden:
Voor: 3.00 x 18 inch (1,8 bar)
Achter: 3.50 x 18 inch (1,9 bar)
Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen
Geleverde kleuren:
CB 400 F: Light Ruby Red, Burnish Blue, Parakeet Yellow
CB 400 F2: Candy Anatares Red, Parakeet Yellow
In 1969 maakte Honda een grote indruk met de CB 750 Four. Aangemoedigd door dit succes, besloot men om een reeks van 4 cilinders uit te brengen.
In mei 1971 werd dan ook de CB 500 Four geïntroduceerd.
CB500K0 1971
Framenummer: CB500 100001-200000
Motornummer: CB500E 1000001-2000000
CB500K1 1972
framenummer: CB500 200001-210000
Motornummer: CB500E 2000000-2100000
CB500K2 1973
Framenummer: CB500 210001-
Motornummer: CB500E 21000001-
Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 56 x 50,6 mm
Inhoud: 498.5 cc
Compressieverhouding: 9:1
Compressie: 10,3-11,7 bar
Vermogen: 50 Pk (37,3 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling
Inhoud carter: 3 liter
Inhoud benzinetank: 14 liter
Inhoud reservetank: 4 liter
Gewicht: 183 kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 160 cc
Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm
Ontsteking:
Bougies: NGK DR 7 ES
Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm
Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm
Carburateurs:
4 Keihin 22mm carburateurs
Vlotterhoogte: 21 mm
Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid
Banden:
Voor: 3.15 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.50 x 18 inch (2,3 bar)
Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen
Geleverde kleuren:
CB 500 Four K0: Candy Garnet Brown, Candy Starlight Gold, Candy Jade Green
CB 500 Four K1: Candy Jade Green, Candy Gold, Candy Garnet Brown
CB 500 Four K2: Candy Garnett Brown, Excel Black, Candy Sapphire Blue
Drie jaar na de introductie van de CB 500 Four, verscheen in 1975 de CB 550 Four. Deze motor kreeg de toevoeging 'supersport' mee. Het blok is een opgeboorde versie van het CB 500 blok. Verder werd deze motor voorzien een een 4-in-1 uitlaatsysteem.
Waarschijnlijk is een achterliggende reden van het verschijnen van deze motor nogal simpel. Suzuki bracht de GT 550 uit. Honda wilde geen klanten verliezen over een verschil van 50 cc.
De extra 50cc in het blok leverde wel een vermogenswinst op, die vooral in het middengebied te merken was.
In 1976 kwam ook de CB 550 Four K3 op de Europese markt. Deze motor kreeg weer het karakteristieke 4-in-4 uitlaatsysteem mee. Op de Amerikaanse markt was al een CB 550 Four K-versie. Deze had dezelfde tankstriping en uitlaten als de CB 500 Four. Deze motor is al in 1974 verschenen.
Model:
Bouwjaar:
Framenummer:
Motornummer:
CB 550 Four K0
1974
CB550-1000001
CB550E-1000001
CB 550 Four K1
1975
CB550-1200005
CB550E-1029182
CB 550 F SS Four F0
1976
CB550F-1000002
CB550E-1100004
CB 550 K SS Four F1
1976
CB550F-2000003
CB550E-1109887
CB 550 Four K2
1976
CB550-1230001
CB550E-1067334
CB 550 K SS Four F2
1977
CB550F-2100001
CB550E-1135380
CB 550 F Four K3
1977
CB550-2000007
CB550E-1067334
CB 550 K Four K4
1978
CB550-2100001
CB550E-2100001
Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 58,5 x 50,6 mm
Inhoud: 544 cc
Compressieverhouding: 9:1
Compressie:
Vermogen: 50 Pk (37,3 Kw) bij 8500 Rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling
CB 550 Four F SupersportInhoud benzinetank: 17 liter Inhoud reservetank: 4 liter Gewicht: 206 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 170 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK DR 7 ES Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 22mm carburateurs Vlotterhoogte: 22 mm Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar) Achter: 3.75 x 18 inch (2,3 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen | CB 550 Four K3Inhoud benzinetank: 16 liter Inhoud reservetank: 4 liter Gewicht: 212 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 155 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK DR 7 ES Contactpuntopening: 0,3-0,4 mm Elektrodenafstand bougies: 0,6-0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 22mm carburateurs Vlotterhoogte: 14,5 mm Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar) Achter: 3.75 x 18 inch (2,3 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen |
CB 550 1974 | CB 550 1975 | CB550F1 1975 | CB550K2 1976 | CB550K3 1977 | CB550F2 1977 |
Flake Sunrise Orange | Candy Jade Green | Candy Saphire Blue | Candy Garnet Brown | Excel Black | Candy Presto Red |
Boss Marroon Metallic | Flake Sunrise Orange | Flake Sunrise Orange | Candy Universal Blue | ||
Freedom Green Metallic |
Eind jaren '70 werd de 650 cc klasse populair in motorfiets-land. Hierdoor onstond voor Honda de noodzaak om een geschikt all-round model voor deze klasse te maken. En zo werd de CB 650 Four, gemaakt op basis van de CB 550 Four, in 1979 gepresenteerd.
Het eerste type, de CB 650 Z, heeft een traditionele vormgeving, spaakwielen en een 4 in 2 uitlaatsysteem.
Daarna kwamen er twee nieuwe versies. Dit zijn de CB 650 A en de CB 650 CA. Deze motoren hebben hetzelfde motorblok, maar het verschil zit voornamelijk in de vormgeving. De CB 650 A heeft een traditionele vormgeving met een 4-in-2 uitlaatsysteem.
De CB 650 CA is een chopper-versie van het CB 650 model. Deze motor heeft Comstar wielen, een 16 inch achterwiel, een verlengde voorvork en een 4-in-4 uitlaatsysteem
Model:
Bouwjaar: Framenummer: Motornummer:
CB 650 79 RC03-2002472 RC03E-2002518
CB 650 80 RC05-2100002 RC03E-2100009
CB 650 C 80 RC05-2100008 RC03E-2100011
CB 650 81 JH2RC0507BM200013 RC03E-2200004
CB 650 C 81 JH2RC0518BM100009 RC03E-2200004
CB 650 82 JH2RC0509CM300003 RC03E-2300001
CB 650 SC 82 JH2RC0808CM000013 RC08E-2000018
Motor:
Type: Viercilinder, bovenliggende nokkenas, viertakt en luchtgekoeld
Cilinders: In lijn, dwars in het frame gemonteerd
Boring slag: 59,8 x 55,8 mm
Inhoud: 627 cc
Compressieverhouding: 9,0 : 1
Compressie: 12 bar
Vermogen: 63 pk (48Kw) bij 9000 rpm
Versnellingen: 5
Koppeling: meervoudige natte platen koppeling
Inhoud carter: 3 liter (3,5 liter met filter verversen)
CB 650 Z
Inhoud benzinetank: 18 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 198 kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 170 cc
Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm
Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm
Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid
Banden:
Voor: 3.25 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 3.75 x 18 inch (2,0 bar)
Remmen:
Voor: Dubbele schijf
Achter: Remschoenen
Velgen:
Comstar
CB 650 A
Inhoud benzinetank: 13,5 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 199 kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 175 cc
Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm
Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm
Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 2,2 slag uitgedraaid
Banden:
Voor: 3.50 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 4,50 x 17 inch (2,3 bar)
Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen
Velgen:
Gespaakt
CB 650 CA
Inhoud benzinetank: 13,5 liter
Inhoud reservetank: 3,5 liter
Gewicht: 201 kilo
Voorvorkpoten:
Olieinhoud per vork: 209 cc
Klepspeling (koude motor):
Inlaat: 0,05 mm
Uitlaat: 0,08 mm
Ontsteking:
Bougies: NGK DR8ES-L
Elektrodenafstand
bougies: 0,6-0,7 mm
Carburateurs:
4 Keihin carburateurs
Vlotterhoogte: 12,5 mm
Luchtschroef: 2,2 slag uitgedraaid
Banden:
Voor: 3.50 x 19 inch (2,0bar)
Achter: 130/90 x 16 inch (2,3 bar)
Remmen:
Voor: Enkele schijf
Achter: Remschoenen
Velgen:
Comstar met omgekeerde
spaakbladen
Geleverde kleuren:
CB 650 : Candy Muse Red (1979)
Black (1979)
Candy Bourgogne Red (1980 + 1981)
Cosmo Black Metallic (1981)
CB 650 C: Candy Muse Red (1980 + 1981)
Candy Universal Blue (1981)
Wat moet je in het kort beschrijven wat een CB 750 Four is? Boeken vol zijn er geschreven over dit ene type Honda. Talloze websites van liefhebbers van deze motor staan er op het internet.
Niet voor niets is de CB 750 Four verkozen tot de motor van de vorige eeuw.Model: | Bouwjaar: | Framenummer: | Motornummer: |
CB 750 | 1969 | CB750-1000001 | CB750E-1000001 |
CB 750 K0 | 1969 | CB750-1007415~ CB750-1044649 | CB750E-1007415~ CB750E1045147 |
CB 750 K1 | 1970 | CB750-1044650 | CB750E-1044806 |
CB 750 K2 | 1971 | CB750-2000001 | CB750E-2000001 |
CB 750 K3 | 1973 | CB750-2200001 | CB750E-2200001 |
CB 750 K4 | 1974 | CB750-2300001 | CB750E-2300001 |
CB 750 K5 | 1975 | CB750-2500001 | CB750E-2372115 |
CB 750 K6 | 1976 | CB750-2540001 | CB750E-2428762 |
CB 750 K7 CB 750 K8 | 1977 1978 | CB750-2700009 CB750-2800001 | CB750E-2700001 CB750E-3000001 |
CB 750 F0 | 1975 | CB750E-1000002 | CB750FE-2500004 |
CB 750 F1 | 1976 | CB750F-2000001 | CB750FE-2515094 |
CB 750 F2 | 1977 | CB750F-2100011 | CB750FE-2600004 |
CB 750 F3 | 1978 | CB750E-2200001 | CB750FE-3100001 |
CB 750 A | 1976 | CB750A-7000001 | CB750AE-7000001 |
CB 750 A | 1977 | CB750A-7100001 | CB750AE-7100001 |
CB 750 A | 1978 | CB750A-7200001 | CB750AE-7200001 |
CB 750 K0 | CB 750 K1-K6 | CB 750 K7 en K8 |
Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 9,0 : 1 Compressie: 10-12 bar Vermogen: 67 pk (Kw) bij 7000 rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudige natte platen Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter Inhoud reservetank: 5 liter Gewicht: 218 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 230 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D-8ES Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 28mm carburateurs Vlotterhoogte: mm Luchtschroef: 1 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19inch (1,9 bar) Achter:4.00 x 18 inch (1,9 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen Bijzonderheden: tot motornummer 1007415 is het blok in zand gegoten (sandcast). | Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 9,0 : 1 Compressie: 10-12 bar Vermogen: xxpk (xxKw) bij xxxx rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudige natte platen Inhoud carter: 3,5 liter Inhoud benzinetank: 17 liter Inhoud reservetank: 5 liter Gewicht: 218 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 160 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D8ES-L Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 28mm carburateurs Vlotterhoogte: 26 mm Luchtschroef: 1 3/8 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19inch (1,9 bar) Achter:4.00 x 18 inch (1,9 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen | Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 9,2 : 1 Compressie: 10-12 bar Vermogen: xx pk (xxKw) bij xxxx rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudige natte platen Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 19 liter Inhoud reservetank: 4 liter Gewicht: 231kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 150 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D8ES-L Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 28mm carburateurs Vlotterhoogte: 12,5 mm (K8:14,5) Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.50 x 19inch (2,0 bar) Achter:4.50 x 17 inch (2,3 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen |
CB 750 F1 | CB 750 F2 | CB 750 Automatic |
Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 9,2 : 1 Compressie: 12 bar Vermogen: xx pk (Kw) bij 7000 rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudige natte platen Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter Inhoud reservetank: 5 liter Gewicht: 227 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 150 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D8ES-L Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 28mm carburateurs Vlotterhoogte: 26 mm Luchtschroef: 1 +/- 3/8 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19inch (2,25 bar) Achter:4.00 x 18 inch (2,8 bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Enkele schijf . | Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 9,0 : 1 Compressie: 10-12 bar Vermogen: XX pk (Kw) bij 7000 rpm Versnellingen: 5 Koppeling: meervoudige natte platen Inhoud carter: 3,5 literInhoud benzinetank: 18 liter Inhoud reservetank: 4,5 liter Gewicht: 232 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: 150 cc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D8ES-L Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin 28mm carburateurs Vlotterhoogte: 14,5 mm Luchtschroef: 1,5 slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.25 x 19inch (2,0 bar) Achter:4.00 x 18 inch (2,8 bar) Remmen: Voor: dubbele schijf Achter: Enkele schijf | Motor: Boring slag: 61 x 63 mm Inhoud: 736 cc Compressie verhouding: 8,6 : 1 Compressie: xx bar rmogen: xx pk (Kw) bij xxx rpm Versnellingen: 2 (automaat) Koppeling: geen Inhoud carter: x,x liter Inhoud benzinetank: 19,5 liter Inhoud reservetank: 4 liter Gewicht: 245 kilo Voorvorkpoten: Olieinhoud per vork: xxc Klepspeling (koude motor): Inlaat: 0,05 mm Uitlaat: 0,08 mm Ontsteking: Bougies: NGK D-8ES Elektrodenafstand bougies: 0,6 - 0,7 mm Carburateurs: 4 Keihin xx mm carburateurs Vlotterhoogte: x mm luchtschroef: x slag uitgedraaid Banden: Voor: 3.5 x 19inch (x,x bar) Achter:4.5 x 17 inch (x,x bar) Remmen: Voor: Enkele schijf Achter: Remschoenen |
Ook binnen bijvoorbeeld de CB750K7 bestonden verschillende modellen, afhankelijk van het land waar ze geleverd werden. Als je een onderdeel zoekt in een onderdelenlijst, zoek dan altijd naar de ED code voor je motor, als hij oorspronkelijk uit Nederland komt. ED staat voor European Direct (sales) of European Distribution.
Een samenvatting van alle codes:
Geleverde modellen door de jaren heen
** De volgende modellen zijn niet in Nederland geleverd, alleen via incidentele grijze import Nederland binnen gekomen
750K3, K4, K5, F3 en K8
550 K0, K1, K2
500 K0
ACMDK DM E ED F G U | AmericaCanadaGeneral Export (KM/u) General Export (KM/u) England European Direct France Germany Australia |
750** | 650 | 550** | 500** | 400 | 350F | |||||||||||||
/niks | K1 | K2 | K6 | K7 | F1 | F2 | F3** | K3 | F1 | F2 | K1 | K2 | F | F1 | F2 | |||
1969 | * | |||||||||||||||||
1970 | * | |||||||||||||||||
1971 | * | |||||||||||||||||
1972 | * | * | * | |||||||||||||||
1973 | * | * | * | |||||||||||||||
1974 | * | * | * | |||||||||||||||
1975 | * | * | * | * | * | * | * | |||||||||||
1976 | * | * | * | * | * | * | ||||||||||||
1977 | * | * | * | * | * | * | ||||||||||||
1978 | * | * | * | |||||||||||||||
1979 | * | * | ||||||||||||||||
1980 | * | |||||||||||||||||
1981 | * | |||||||||||||||||
1982 | * | |||||||||||||||||
1983 | * |
Het CB750 prototype
Dit is het CB750 prototype verhaal zoals het geschreven is in een Japans motorfiets tijdschrift met foto’s van de motor en de eigenaar Robert Brooks uit Californie USA. Latere informatie suggereert dat dit een modernere replica van het prototype is zoals dat in 1968 langs de dealers van de West kust van Amerika ging. Of dit nu waar is of niet, het verhaal is interessant genoeg om te laten zien. Foto’s en artikel komen van SOHC/4 en zijn door de CBFourclub.nl vertaald" A CB750 is reborn"
- Het opmerkelijkste verschil ten op zichtte van de latere K0 modellen is de CB450K1 tank waarvan het snel open scharnier later ook op de productie tank terecht kwam. Het kleuren schema ligt dicht bij het later bekend geworden Candy Blue Green. De uitlaten zijn de latere HM300 echter de #4 heeft nog niet de bekende deuk bedoelt als uitsparing voor het rempedaal. Het geheel oogt als een mix tussen het eertse exportmodel (sandcast K0) en het officiële 1968 prototype.
- De knipperlicht unit is prachtig gepolijst aluminium zonder de letters “ TURN”. Bij de latere K0 was hij gespoten.
- De snelheidsmeter geeft een stoere maximale 150Mph weer.
- De remleiding is van staal en komt rechtstreeks uit de rempomp, bij de latere K0 is dit een constructie via een banjo bout. De vorm van de “ Kill Switch” ook een beetje anders dan die van de latere K0 en er staat ook geen “ On” in het midden.
- De remklauw heeft nog geen horizontale koelvinnen. Ook is de achterkant niet uitgehold om gewicht te besparen, dit is op een ander prototype in 1968 wel gezien.
- Ook is er een stuurdemper gemonteerd onder de hoofd framebuis en zoals te zien is op de vele foto’s van het prototype ging het om een staaf demper. Uiteraard zit er een gat in de voorvork en een montage steun op het frame voor toekomstige installatie van de demper.
- Het zadel is al het vermaarde "eende kontje" zoals het later ook op de K0 zat.
*